Blog 1 2022: Een overzicht vanaf November 2021 tot augustus 2022. Motto: ”Sailing plans are something you write in the sand at low tide”

Leave a comment Standaard

Een eerste lange blog, maar beslaat dan ook zo’n 8 maanden. Aan het eind YouTube linkje.

8 November 2021. Dat was een onstuimig tochtje gisteren.

René Vleut gaf het al aan. Het weergat is verdwenen. Toch leken onze verschillende weerapps wel mee te vallen. Dus toch gegaan. 05.00 uur weg, na 2 uurtjes werd het licht en ook met licht aankomen in Vlieland. Dat was het plan. De Elbe af tegen de wind in was onstuimig maar lukte wel met stroom mee. Toen zou het rustiger hebben moeten worden, maar de wind nam juist toe!

Vanaf ongeveer 11.00 uur konden we gereefde zeilen hijsen: kleine kluiver, bezaan en gereefd grootzeil. Maar wel met steeds motor bij omdat de koers krap is!

Tweemaal word ik onderweg zeeziek en behoorlijk ook. Kotsen dus. Voor het eerst voor mij. Ons hondje Duca heeft nergens last van. Ik lig een tijdje op de bank en heb het erg koud. Na een uurtje wordt het beter en kan ik weer wat doen.

Het is nu ook rustiger geworden en we zijn nog 12 mijl van Norderney verwijderd. Begin van de middag besloten we Norderney aan te lopen en niet de nacht door te varen!

Maar wat een machtig schip hebben we voor deze condities! Ze loopt mooi door het water. Alles houdt het. Blij dat ik de stiksels in de kluiver in Göteborg heb laten vervangen! Het enige wat gebeurd is dat een paar leuvers aan het giekje van de bezaan losschieten. Dat lossen Manon en Meine op.

Ook schieten de bouten waar de plotter mee vast zit los, dus een provisorische reparatie met een touwtje maakt dat het apparaat steeds behoorlijk bungelt en beweegt en ook zijn gps-fix kwijtraakt. Gelukkig blijft tie bungelen tot in de haven. Morgen nieuwe schroeven!

We komen net nog met daglicht bij de uiterton. Met windkracht 5 lopen we de vaargeul aan. Een enorme breker laat zien hoe sterk de branding is. Met enorm geweld rolt die bruisend achter ons langs. Helaas geen foto van.

Dan varen we de donkere haven in waar alleen de palen nog staan vanwege de winter. Dus met lange lijnen aan de kade. Ik maak ondertussen de boot binnen weer toonbaar. Alles goed weggeborgen dus geen schade. Wel iets te laat een afsluiter van een wc dicht gezet en het voorluik beter vergrendeld. Dat loste Manon op.

Rond 18.30 de haven in. Pikdonker en alle steigers al weg voor de winter. Aanleggen met lange lijnen en dan biertje erbij en het heerlijke vooraf gemaakte soort van Indische eten verorberd!

Ik had het uiteindelijk niet willen missen en heb onderweg ook genoten van de ruige zee.

Morgenochtend rond 05.00 uur naar Vlieland. Ziet er gunstig uit met uitzondering van een korte bui!

10 november Deel twee: 107 mijl in 20 uur.

Iets minder onstuimig dan twee dagen geleden maar door de lange duur van 20 uur ook vermoeiend. Wel van genoten en deze keer niet zeeziek.

Krappe koers en motorzeilen met het midzwaard op 2.50 meter.

Veel vissers onderweg en op de ais lijken ze altijd erg dichtbij. Meer mijlen gemaakt om niet tegen de wind in te hoeven varen en de sterke tegenstroom aan de kust een beetje te ontlopen.

Op het eind ook nog mist en onzichtbare boeien. Binnen zittend en kijkend op de app Stef binnengeloodst. Op de plotter namelijk geen kaart van Nederland. Alles bleef heel, maar kleine aanpassingen bleven nodig. Zo klapte het Kluiver schootblok open en hadden we een overloop op de val lier van het grootzeil.  Erg leuk op het eind al die berichtjes van vrienden die al de gehele avond meekeken op MarineTraffic.

Nu heerlijk een weekje op Vlieland. Of langer!

25 november. Nog een mooi tochtje gisteren van Harlingen naar Hindeloopen.

Onderweg nog een sleep tegemoet van een bruine vloot schip en iets later een opkruisend zeiljacht gefilmd (iemand die weet welk schip?). Sluis bij Kornwerderzand met enige vertraging door steeds defecte brug maar uiteindelijk met zijn allen erdoor. De windmolens bij de Afsluitdijk zien wij voor het eerst! In Hindeloopen geen stroom aan de kade helaas, dus maar uit eten in de Brabander.

Mooie zonsondergang met de kerktoren op de achtergrond. Vanmorgen vroeg voor de echt harde wind naar vissershaven Stavoren gevaren en hier nu voor 2,50 per dag elektriciteit. Goed opladen en dan morgen nog een nachtje op een marrekrite plekje!

5 december, een bijzondere Sinterklaas

Vrijdagavond kwamen Irma en Paul op bezoek aan boord. Paul is de zoon van de eerste eigenaar en bouwer van onze mooie Cestlavie ze verrasten ons met een mooi Sinterklaas gedicht en een zeer bijzonder een pakketje: een houten half scheepsmodel van ons schip. Hun ouders kregen dat in 1984 bij de tewaterlating cadeau en ze vinden nu dat het op het schip en bij ons hoort.

Paul heeft trouwens een scheepsexpertise bedrijf. Ook boden zij ons een extra auto en die zij niet gebruiken voor de maanden dat we straks in Sneek zijn. Ik was letterlijk tot tranen geroerd. Het was een prachtige avond met de nodige glaasjes rode wijn en om 1:00 uur ‘s nachts gingen ze van boord.

21 december. Goedemorgen met een opkomende zon en een nog zichtbare slinkende maan.

Na vandaag (de kortste dag van het jaar) komt het licht elke dag een beetje meer. Geniet van deze prachtige dag!!

18 januari. Té veel mist dus vandaag.

Met zon Terschelling verlaten. Ging een hele tijd goed en toen dikke mist. Van groene boei naar de volgende genavigeerd! Op ais andere schepen in de gaten houden! Ging goed maar door sterke stroming wel een zwabber koersje. Toen plots duikt uit de mist een blauw schip op. Politie die ons sommeert buiten vaargeul voor anker te gaan! Er was over onze zwabberkoers geklaagd. Dus gedaan 5 mijl voor Harlingen. Geen proces verbaal riskeren! We lagen trouwens prima tussen de zandbanken en ik ging er al van uit dat we hier zouden overnachten. Goed plekje alleen een beetje zielig voor Duca want de bijboot is niet opgeblazen om haar naar een droogvallende plaat te roeien.

Na een uurtje klaarde het toch op en konden we weer varen! Aangemeerd nu in Harlingen naast een bruine vloot schip want te laat voor de Noorderhaven.

19 januari. Door een grijs en koud en soms nat landschap varen we (en toch weer buiten sturen dus) staande mast route Harlingen tot Sneek.

Soms zo verkleumd dat ik bijna niet meer kan praten. Ken je dat? Natuurlijk wisselen Meine en ik elkaar af. Tussendoor lekker warm soepje.

Het was een voorspoedig tochtje. Vanaf Harlingen achter een vracht scheepje aan en snel door de bruggen. (7 uurtjes) Ook na Leeuwarden ging het prima. De spoorbrug bij Grouw draaide snel en ook de afgesproken brug bij Oudeschouw ging prompt. Leuk dat we van Sebo een live filmpje via de webcam kregen. Even later stond hij bij Terhorne naar ons te zwaaien. Dierbaar zulke vrienden. Nu als enig schip in haven starteiland Sneekermeer aan de gin-tonic. Proost! Het was een mooie dag!

16 februari. Herinneringen aan René Vleut en vooruitblik ZeilNoord.

Allereerst dank voor alle positieve berichtjes na de post van Klaas Jan Hoeve. Fijn om jullie vertrouwen te hebben. Ongeveer 2 weken voor hij stierf vroeg René mij om moderator te worden. Daar zei ik natuurlijk direct Ja op. Zijn community moet levend blijven! Bijzonder is ook dat wij met onze Cestlavie het laatste schip en bemanning zijn geweest die hij door de Duitse Bocht heeft geloodst op 8 en 10 november jl. Mijn rol zal een andere zijn. Ik ga me niet wagen aan meteorologische voorspellingen. De VleutVloot zal het met hulp van ons allen moeten doe. Er zit zoveel kennis en ervaring in dit systeem, dus dat kunnen we wel met elkaar. Wel zal ik daar waar nodig stimuleren, vragen stellen, toegang verlenen en indien nodig ook “gedoe” (commercie, politiek, ruzie) snel de kop indrukken.

Vorige week heb ik het papieren archief opgehaald. Inmiddels heb ik e.e.a. uitgezocht en kaarten/pilots, die echt te oud (jaren 80 en daarvoor) zijn weggedaan. Wat overblijft is toch nog een behoorlijke rijkdom. Ik zal een overzichtje in Excel maken. Mijn idee is om het uit te lenen als iemand daarom verzoekt. En dat logistiek te doen is, want zoals jullie weten wonen we aan boord en zijn we langdurig met het schip in Scandinavië. Daarom is het fijn dat Arjen Weber zich ook gemeld heeft om moderator te worden. Wellicht wil hij me hierbij helpen en een gedeelte van de boeken onder zijn hoede nemen.

Tot slot. Wat ik ook bewaard heb is een heel oude kaart met daarin door René handgetekende routes van de Uglyduck en het schip dat hij daarvoor had: de Soleil. Zie foto van een gedeelte van het kaart.

Onze eigen plannen. Eerder dit najaar was ons plan in 2022 Zuid te varen, maar we hebben daar toch vanaf gezien. Scandinavië blijft trekken en zeker nu als eerbetoon. Ons plan is naar Noorwegen te gaan en daar wellicht ook te overwinteren.

14 maart. Bij ons is de voortgang iets minder gegaan.

Het schip zou half april geschilderd worden, maar de medewerkers van de schilder zijn terug naar Polen i.v.m. ziekte ouders. Nu wordt het half mei! Intussen heeft Meine al wel de masten geschilderd drie laagjes. Zag er nog erg goed uit. Zeilen zijn nagekeken en gerepareerd waar nodig. Torqueedo service beurt gehad. Ik heb ook een moderne radar gekocht. We wonen nu in een vakantiehuisje in Eernewoude, ook wel weer eens leuk!

Zojuist een drone gekocht. DJI mavic 3. Rete spannend.

Mijn boek van 15 maanden Zweden is af.

Ik vind het trouwens prima dat het wat langer duurt hoor. We gaan naar Noorwegen met de bedoeling daar ook weer te overwinteren dus geen haast!

1 April. Een bijzondere week met dierbare ontmoetingen.

Het fijne van weer een tijd in Nederland én het later uitvoeren van schilderwerk aan onze Cestlavie is, dat ik tijd heb om de banden met dierbare vrienden weer aan te halen.

Vorig weekend in Krimpen bij Petra en Peter gelogeerd. Uitstapje naar Kinderdijk en de Krimpenerwaard. Maandag morgen Meine afgeleverd bij station voor zijn weekje Frankrijk. Toen bedacht ik me dat het leuk zou zijn om Ad en Elzo in Delft te bezoeken. Via kleine weggetjes door het groene hart belandde ik ook nog bij de Rottemeren, waar mijn ouders elkaar in 1939 ontmoeten. Mijn vader had daar een BM.

In de middag was ik in Loenen aan de Vecht voor een logeerpartij bij Henk en Garmyn, mijn vroegere buren aldaar en nu 92 en 88 jaar. Zij wonen nog steeds zelfstandig in hun huis aan de Vecht. De volgende dag geluncht met oud-collega’s op Nyenrode. Toen langs bij Ellen in het Corversbos te Graveland. Zij fokte ooit schnauzers en mijn eerste hondje Max kwam bij haar vandaan. Ik had haar 8 jaar niet gezien. Ze is inmiddels 80. Kopje zelfgemaakte tomatensoep gegeten en vervolgens weer naar Loenen. Gekookt voor Henk en Garmyn. Donderdag hen meegenomen naar een prachtige tentoonstelling in het Singer museum in Laren: Sluijters en de modernisten. Schitterend! De volgende ochtend lag er sneeuw in de grote tuin.

Terug naar Friesland Eernewoude. 4 vriendinnen van jaarclub rapsodie komen op bezoek. Ik ken hen al 44 jaar. Sloepje gehuurd en in de kou een prachtige tocht gemaakt. In de avond mooie gesprekken over onze levens en over de lessen die we alle getrokken hebben uit de uitdagingen die het leven soms biedt. Hulp kunnen vragen op moeilijke momenten bleek een gemeenschappelijke.

9 april. De afgelopen weken ben ik met twee dingen bezig geweest:

1. Onze Tracks vanaf de plotter verzamelen en de gpx files in “my Google maps” zetten. Je kunt nu inzoomen en zien waar we in 15 maanden allemaal geweest zijn: ruim 3100 zeemijl. Voor de diehards niet zo veel, maar voor ons prima omdat we de tijd hebben én nemen! Zie het linkje hieronder: https://www.google.com/mymaps/viewer?mid=1m_unQ4Id9VVMl1XtaXPqMdSSksJB5onY&hl=nl
  2. Al mijn word verslagen én foto’s verwerken in een 238 pagina tellend Blurb boek. Ook een inhoudsopgave gemaakt van de diverse trajecten en ook kaartjes toegevoegd. Al met al een hele klus maar een geweldige herinnering. Het boek wordt nu voor mij eenmalig geprint. Voor jullie heb ik het pdf-bestand in Dropbox gezet. Als het goed is kun je het via de link lezen en/of eventueel downloaden. Zie de link! https://www.dropbox.com/s/gaef5diywtfuld8/Blurb%20Cestlaviezwerft15maandenzeilenddoorZweden20202021.pdf?dl=0

25 april. Gisteren Radar, Navtex, windmeter en gps gedemonteerd.

Gebruiken we niet meer. Is inmiddels vervangen door moderne apparatuur.

1. Navtex Lokata type 1, nr 4560368/25, 12 volt DC. Geen antenne! Plus handleiding. Werkend.
  2. Philips AP Navigator, type PBN 1D, nr 104344, 12-24 Volt DC, 7 watts, Dantronik.
  3. Radar: Raytheon Raster Scan R40, type M88339 Serie nr. LD24341. 24-volt DC, 3 ampère. 1989. Inclusief handleiding. Werkt nog goed.
  4. Windmeter. Windangle

Oude kabels verwijderen, want een mens moet wat als je tijd over hebt omdat je wacht totdat je schip geschilderd wordt.

Uurtje bezig geweest om oude navigatieapparatuur te verwijderen. Toen vele dagen om de kabels en ook nog allerlei andere oude antennes, tv-kabels, oude log en dieptemeter, Navtex, gps, radar, etc. te verwijderen. Wat een geprutst in kleine amper benaderbare ruimtes. Wel fijn dat allerlei paneeltjes aan boord met schroeven zitten en dus verwijderd kunnen worden. Geen lijm of nog erger kit.

Ruimt wel op. Nu nog mijn armen laten genezen van alle opgelopen schrammen.

8 mei. Beste noordelingen. Mooi nieuws van de erven René Vleut.

Zijn 3 e-boeken zijn ontheven van auteursrechten en dat betekent dat ze vrij te delen zijn. Ik heb ze in Dropbox geplaatst en zal ze 1 voor 1 via een linkje delen. Ze werden voor rond een tientje verkocht. Mijn vraag aan jullie: een volledig vrijwillige kleine bijdrage aan het kankerfonds zou mooi zijn als je ze downloadt.

16/5 Gisteren een bijzonder dagje.

De nieuwe eigenaren van de boot van René Vleut geholpen bij het te water laten én door de Noorder sluis varen. Nicolas en Benedicte hebben met hun Ovni de gehele wereld rond gevaren, dus ze is in goede handen. En extra mooi: de naam Lucky Duck hebben ze gehandhaafd.

28 mei. Cestlavie wordt zeer grondig aangepakt. Ze wordt geschilderd.

Motto: Het moet eerst erger worden voordat het beter wordt hihi. Vorige week leek het nog of al het teak eraf moest. Nu blijkt dat het ouderwetse teak zo degelijk is dat het na dit grote onderhoud nog wel 10 jaar mee kan. Opgelucht. De lijfhouten zijn er inmiddels af en worden ook aan de onderkant geschilderd, maar eerst moeten ze goed drogen!

Van het staal worden alle roestvlekken verwijderd. Alle obstakels worden er door Meine afgehaald om het werken te vergemakkelijken. Ook een bronzen dop midden op het achterdek die toegang gaf tot een nood roer installatie.

Binnen in het schip vervangen wij eindelijk de wastafel in de achterhut.

En relaxen we ook: op onze tijdelijk woonplek in Lelystad. Dank Joke en Rob voor het vertrouwen.

22 juni. Drie dagen krabben aan ons houten Stuurwiel en inderdaad door Meine de fijne details laten doen.

Geschuurd met 120, 180 en uiteindelijk 320. Zojuist eerste laag 50% Epifanes hardhout olie vernis aangebracht. Nu al mooi! Ook nog drie spaken met schroef en houten prop verstevigd. Het potje goudverf voor tegen het eind staat te popelen.

Eerste drone shots. Hierbij film 3 van het schilderwerk aan Cestlavie.

Na een heerlijk weekend waarin velen van jullie wellicht gezeild hebben, zijn wij geduldig. Nog een week of twee en dan is het klaar. Hopen we. Duurt langer maar het is dan ook bijna een complete refit. Geniet 4 minuten van bijgaand filmpje dat begint met best wel goed gelukte drone opnames!

Straks naar Noorwegen

10 Augustus 2022.”Sailing plans are something you write in the sand at low tide”

De afgelopen tijd de Zweedse taal geleerd, de Friese, De Noorse of wordt het toch nog aan andere taal?

Cestlavie ligt nu te glimpieperen aan de kade, dus we kunnen vertrekken. De afgelopen maanden werd ze zeer grondig aangepakt. Motto: Het moest eerst erger worden voordat het beter werd hihi. Roest weg werken en even leek het er nog op of al het teak eraf moest. Nu blijkt dat het ouderwetse teak zo degelijk is dat het na dit grote onderhoud nog wel 10 jaar mee kan.

Een eerste VleutVloot is alweer onderweg van de Oostzee naar huis. Zo laat in het seizoen is het al. Gaan we nog wel een overwinter plek vinden in Noorwegen zo laat in het jaar? Ik word er nu al zenuwachtig van. Daarnaast is bijkomen van alle stress en uitrusten nu erg belangrijk. Dat heeft nu de voorkeur. We zijn geen 20 meer. Zelfs geen 60! Dus de plannen bijgesteld. Dat is ook Zwerven.

Dus wat doen we de komende weken? Zwerven in Friesland, dan scharrelen over de (Duitse) wadden nu het er rustig gaat worden. Wellicht even naar Helgoland? En vervolgens de Groningse taal machtig worden. We hebben namelijk een plek geregeld voor de winter in de Oosterhaven.

Met kerst natuurlijk wel naar Terschelling! Daar ben ik aan verslaafd.

En komend jaar? Zodra het weer het toelaat richting Noorwegen. Contact gehad met de aardige havenmeester van Trondheim voor een winter plek seizoen 23/24. Nu ben ik er ineens vroeg bij.