Donderdag 21 augustus. WELLS NEXT THE SEA (52°59’67N/000°54’190)): 17 T/M 21 augustus. Logstand 11648-11805: 153 mijl in deze periode. 2909 mijl totaal gevaren!

Leave a comment Standaard

Zondag 17 augustus. Een dagje verwaaid. Vandaag waait het weer hard en er zijn Galewarnings. Minimaal WK 8 en er gaat niemand naar buiten. Wij slapen uit tot 09.00 uur, want we zijn best moe van het heftig varen gisteren. Daarna besluit ik toch nog maar even een wasje te draaien. Meine maakt het schip schoon en dan gaan we even naar een mega supermarkt een behoorlijk eind verder lopen. Vermoeiend niet door het wandelen, maar door het enorme aanbod! Ik raak overweldigd door alles. Hele straten met alleen maar zuivel. Terug aan boord ga ik even slapen, daarna eten koken en vroeg naar bed.

Maandag 18 augustus. Laveren tussen alle visboeitjes. We vertrekken om 12.15 omdat daarvoor nog steeds een Galewarning geldt. Dat geeft ons tijd om even de historische nautische kade te gaan bekijken. Daar wordt op een interessante manier de geschiedenis van deze stad ten toon gesteld. Echt heel leuk gedaan. Vanaf de prehistorie staan er levensgrote foto’s van acteurs die de rol spelen van een bewoner destijds en hun eigen verhaal doen. De typecasting vind ik erg goed gedaan. Daarna varen we uit en de zee is nog behoorlijk ruw en er staan hoge golven. Ook vandaag sturen we met de hand. De stuurautomaat kan dit soort golven niet aan. Er staat gelukkig nog een goede wind en we kunnen bijna de gehele dag zeilen. De wind is west en komt uit de goede hoek. Af en toe zie ik nog een enkele Gannet. Wat blijven het mooie vogels! Verder zien we geen dolfijnen of zeehondjes meer, maar dat kan ook door de hoge golven komen.

Het is vandaag erg opletten met alle visboeitjes. Er staan er hier veel. We varen langs de zogenaamde COBLE COAST, genoemd naar de traditionele houten vissersbootjes, die nog steeds gebruikt worden, al zijn ze wel aangepast met een motor. De kust is hier weer mooi met redelijk hoge kliffen, die groen zijn. Een hele tijd hangt er een bui voor ons die in dezelfde richting beweegt als wij. Wij varen in de zon en steeds zie ik een stuk kust voor me helemaal grijs en dan oplichten door de zon. Een prachtig gezicht. Onderweg is er een alarm oproep van de kustwacht. Men heeft een “Spoken May Day” oproep ontvangen, maar zonder positie. Ik had hen daar al naar horen vragen. Nu worden alle schepen in de buurt en wij dus ook opgeroepen zich te melden, als ze iets gehoord of gezien hebben. Wel een vreemd idee, dat er hier in de buurt iemand in nood is en dat je niet weet waar en dus niet kunt helpen. De kustwacht houdt de schepen op de hoogte en na een tijdje krijgen we te horen dat men onderzoek heeft gedaan en dat de melding niet meer geldt. Of dat betekent dat het een fake oproep was, of dat het loos alarm was, vermeldt men niet.

Om 20.15 komen we aan in SCARBOROUGH (je weet wel van het zoete liedje van Simon & Garfunkel) en mooi op tijd qua getij. De havenmeester geeft ons een plekje langszij en ander schip en komt direct aan boord. Het blijkt een honden liefhebber, dus is erg enthousiast over Duca. Ik moet hier 27,74 pond betalen en precies afgepast. Meine gaat nog even aan de wal voor het hondje, maar we hebben beiden geen zin om ons te begeven in de kermis van dit badplaatsje.

Dinsdag 19 augustus. Toch nog kunnen zeilen. Eerst ga ik Duca uitlaten en op zoek naar een pinautomaat. Dar levert me een mooie wandeling door het stadje op. Het is een victoriaanse badplaats met prachtige oude gebouwen. Een heel groot hotel “The Grand Hotel”, torent boven het stadje uit. Het strand is groot, breed en wit. Graag had ik er Duca over laten rennen, maar dat mag niet in deze periode. Ik loop nog even langs de vissershallen om te kijken of ik hier nog verse kreeft kan kopen, maar die is niet beschikbaar na de afgelopen 3 ruige dagen. Men is niet de zee op geweest om de potten op te halen.

Daarna hebben Meine en ik een hele puzzel op te lossen om te kijken waar we heen kunnen vandaag. Er zijn aan deze kust ten noorden van de HUMBER weinig havens en zeker geen plekken om te ankeren. Bovendien is voor dat laatste de zee nog steeds te ruw. De havens die er zijn, zijn zeer getijdengevoelig en dus alleen een aantal uren rondom HW te bereiken. Nu is het ook nog zo dat in deze periode HW zeer ongunstig valt, rond het middag uur en in de nacht tussen 01.00 uur. Ga je dus overdag een haven in, dan leg je een te korte afstand af en kun je er ook in de nacht weer uit of tijdens het volgende middag uur. Hier ‘snachts varen zien we niet zo zitten vanwege alle visboeitjes die dan niet zichtbaar zijn. We besluiten uiteindelijk naar GRIMSBY te varen, wat we zeer waarschijnlijk niet gaan halen op het juiste HW tijdstip, omdat de wind ook steeds minder zal zijn. Onderweg zullen we advies vragen aan de havenmeester van deze haven en van BRIDLINGTON.

We vertrekken rond 9.30 en tot aan FLAMBOROUGH HEAD, deint de zee nog enorm met hoge golven en is er te weinig wind. Dus varen we op de motor. Voorbij de kaap wordt onze koers anders, meer zuid, en varen we dus aan de hoge wal. Dat maakt de zee rustiger en heeft ook tot gevolg dat we vanaf 12.30 kunnen zeilen. En dat is meer dan we vandaag verwacht hadden. Ondertussen bel ik met de beide havenmeesters en uiteindelijk besluiten we te gaan ankeren an de monding van de HUMBER, die daar ook voor staat aangegeven. Er schijnen ook moorings te liggen. We moeten ons dan wel melden bij “traffic control Humber”, maar volgens de havenmeester kunnen we daar vannacht prima liggen. Het is nu 15.30 en we zeilen nog steeds. Nu geheel voor de wind die meer naar noord is gedraaid, maar nog steeds met een kleine 5 knopen snelheid. Als dit zo doorgaat komen we precies met LW aan bij de rivier en zal er dus ook weinig stroming staan. Uiteindelijk kunnen we tot 16.30 echt zeilen, dan moet de motor erbij en vanaf 18.00 gaan de zeilen naar beneden omdat de wind echt helemaal weg is. En inderdaad 45 minuten na LW om 20.15 komen we aan bij de grootste mooring waar we ooit aan hebben gelegen, het is er een bestemd voor de grote vaart en Meine kan er a.h.w. boven op stappen. We bevestigen onze lijn door de hele dikke lijn van de mooring te trekken, zodat we goed afstand houden. Gelukkig is de boei wel afgedekt met rubberen randen. Ik meld me bij de TCHumber, maar krijg geen antwoord. Ze hebben het te druk met alle binnen komende en uitgaande vaart. Leuk om een tijdje naar te luisteren en zo’n uitdrukking te horen als “we want to break some waves”, als aanduiding om toestemming te vragen om uit te varen. Meine gaat snel Duca uitlaten, omdat het al bijna donker is. In de verte zie ik haar op het prachtige verlaten strand rondjes rennen en tegen Meine op springen. Ze is door het dolle heen. De laatste dagen zit er voor haar niet veel wandelen in. Vanmorgen wel 45 minuten met haar gelopen, maar aan de lijn en ze mocht niet op het strand. We eten heerlijk de sirloin steak die we in KINLOCHVERBIE, kochten 3 weken geleden en nu mooi rijp, dankzij de vacuüm verpakking. Lekker met vers gedopte erwtjes en tagliatelle.

Woensdag 20 augustus. De laatste keer dipping in en out? De windrichting vannacht was west en dan lig je op deze plek niet zo rustig. We dachten echter dat de wind helemaal weg zou blijven en dat het wel zou kunnen. Vanaf een uur of 24.00 trekt die echter toch aan en we schommelen behoorlijk met alle bijgeluiden van dien. Toch is het lang zo erg niet als destijds voor de haveningang van PENZANCE, toen lag ik echt te rollen in mijn bed. We slapen beiden dus toch nog redelijk. Gisteravond tijdens het eten kregen we wel een grote golf van een schip te verwerken, waardoor onze, gelukkig afgesloten, fles wijn van de tafel duikelde.

We staan om 08.00 uur en gaan toch maar even over boord. Misschien wel de laatste mogelijkheid hier in Engeland. Het lijkt iets minder koud. Het is trouwens schitterend weer, een strak blauwe hemel en helaas weinig wind. Dat was voorspeld. Misschien vandaag weer een beetje bij bruinen? Dat gaat helaas maar voor 2 uur op. Dan komen we in een miezerbui terecht die de verdere reis gezellig met ons mee gaat. Het aankomen in WELL NEXT THE SEA is anderhalf uur na HW. De wind staat nu een beetje aanlandig en dat geeft hoge swells. Ik moet echt door een stevige branding varen en dat betekent goed sturen. Dat de eerste SB groene boei van de vaargeul dan niet zichtbaar is, omdat deze te klein is en onder water wordt getrokken helpt niet echt. Op het laatste moment zie ik hem toch behoorlijk ver aan BB liggen. Snel die richting op gestuurd en in de vaargeul gekomen. Het water werd al behoorlijk ondiep en Meine haalt het zwaard nu helemaal op.

Aangekomen krijgen we een mooie plekje langszij bij iemand en gaan direct naar het strand. Dit is nog wel even een toegift! Een prachtige breed wit strand met allemaal leuke en verschillende kleine houten badhuisjes. Duca mag hier wel op het strand en als ik een steen in het water gooi gaat ze er achter aan. Ze blijft er naar zoeken en wil steeds terug. We doen haar aan de lijn, want we zijn bang dat ze wordt mee getrokken door de eb stroom. De vaargeul loopt hier nl. direct langs het strand (voor de kenners nog veel meer dichterbij dan bij VLIELAND). Dan pakken we even een pintje op het dek van DE ALBATROS, een Nederlands vrachtschip dat hier als laatste vracht naar toe heeft vervoert. Nu is het een cafë. Meine haalt Fish and Ships en ik maak salade. We eten nog een keertje buiten, lezen wat en gaan om 21.30 naar bed. Morgen om 06.00 uur op om naar LOWESTOFT te gaan.

Donderdag 21 augustus. Op de valreep nog een miscalculatie. We worden allebei tegelijk wakker om 06.00 uur. Even het hondje uitlaten en dan varen. onze buurman komt er even bij en vraagt zich af of het nog wel kan en we niet vast komen te zitten. We besluiten het toch te proberen. In het ergste geval lopen we aan de grond en moeten we op het anker wachten op hoger water. En ja hoor, na nog geen 10 minuten varen loop ik vast in de vaargeul, dus we laten het anker vast vallen en wachten op wat gebeuren gaat. Het is prima weer en het zand is hard en droog. Na een tijdje liggen we echt vast. Ik ga even met het bootje naar de wal om te overleggen met de havenmeester. We liggen nl. in de vaargeul voor de vissers, maar die kunnen er ook niet uit of in. De havenmeester geeft aan dat we rond 15.00 los zullen komen en dan in de Outer Harbour mogen liggen zodat we morgen snel naar buiten kunnen. Deze haven is normaal alleen voor werkschepen. We hoeven die nacht niet te betalen. Ik ga nog even wandelen in het stadje, dat best leuk is en nu nog zeer rustig. Rond een uur of 11.00 ga ik terug naar de boot en ik zie Meine en Duca al op het strand. We liggen hier eigenlijk prachtig alleen een beetje scheef. De zon schijnt, dus ik doe nog even de korte broek aan en pak mijn camera om het zand op te gaan. Helaas doe ik dat allemaal weer veel te gehaast en glijd ik uit over ons zwemplateau en kom in het water terecht. Niet diep, maar ik heb wel mijn camera in de handen. In een reflex houd ik die omhoog en Meine pakt hem aan. Hij is wel even nat geworden, want onder water geweest. Dus snel weer aan boord, uitzetten, geheugenkaart en accu er uit. Dan zo goed mogelijk drogen met keukenpapier. En afwachten en niet voor de verleiding bezwijken om te kijken of tie het nog doet. Dat kan nu juist kortsluiting geven. Ik hang de camera in het wand te drogen. Er verschijnt condens op de display, maar dat is aan het eind van de dag verdwenen. Een goed teken, maar we zullen zien. Tijdens mijn glij partij heb ik een behoorlijke striem in mijn oksels opgelopen omdat ik met mijn arm in een lijn bleef hangen. Ook mijn knie lijk ik een beetje verdraaid te hebben. Gelukkig heb ik een knieband, want in het begin van de reis had ik last van mijn rechter knie. De rest van de middag zitten we lekker rustig in de kuip te lezen.

Om 15.00 uur roep ik de haven weer op om aan te geven dat we weer drijven. De dinghy van de beach patrol zal ons begeleiden door de vaargeul, want het luistert nauw. Een geweldige service, die ze aan ieder jacht dat dit wil aanbieden. Morgen dus naar LOWESTOFT. De weersvoorspellingen zijn nog steeds goed, dus hopelijk overmorgen richting IJMUIDEN!