Comments 3 Standaard

Vrijdag 25 juli. Go to Harris!!! Prachtig weer en nu al warm. Voor we gaan varen, ga ik eerst met Duca naar de kant en later met camera even terug om foto’s te maken van alle vogels hier. Ze zitten op alle kliffen boven me en heel blijven gewoon zitten. Degene die weg vliegen gaan rakelings langs en over me heen lijkt het wel. De Puffins blijven grappig om te zien. Met hun kleine vleugeltjes en oranje pootjes die achter hen aan bungelen. Er zijn hier naast meeuwen en aalscholvers ook nog andere kleine eendachtige vogeltjes, maar ik weet nog niet welke. Gisteren doken ze rondom de boot en door het water heen zag ik ze zwemmen. We zijn hier trouwens niet over boord gegaan, vanwege de grote rode kwallen, maar ook omdat het water vies is van alle vogelpoep. Hier op het kleine kiezelstrandje vind ik nog een bijna geheel gave zee-egel, althans het omhulsel.

We varen om 9.30 uit richting STORNOWAY, dat is maar een mijl of 22. Het bereiken van deze noordelijke havenstad is voor mij altijd een doel met een betekenis geweest. Zo ver naar het Noorden en zo ruig. Het is net zoiets, als ooit helemaal noordelijk de BOTNISCHE GOLF in, naar OULO en BOTTENVIKEN, tussen FINLAND en ZWEDEN in. Nu we hier zijn, is het weer niet wat bij die verwachting hoort, want de wind zou hier moeten gieren. Dat vinden we niet zo erg trouwens. De havenmeester die ons welkom komt heten en vertelt wat er allemaal hier te doen is, zegt ook dat men hier een beetje in de war is van het warme en stille weer. Hij vertelt van een jacht dat pas naar ST KILDA, ten westen van HARRIS, is geweest, waar je normaliter niet gemakkelijk de haven inkomt vanwege de turbulente zee. Nu konden ze op een bladstille zee voor anker gaan en met de dinghy aan de pier gaan liggen. Het is inderdaad heet, er is geen wind, dus op de motor. Ik doe de laatste dingen aan mijn verslag en foto’s onderweg, zodat ik straks weer veel op mijn blog kan zetten. Het geeft altijd een goed gevoel als ik weer helemaal “bij” ben. Om 15.00 uur varen we de haven binnen en de havenmeester verwelkomt ons zeer gastvrij. We hadden trouwens niet binnen mogen varen, omdat er duikers aan het werk zijn hier aan de nieuwe pontons. Deze zijn net vorige maand geïnstalleerd en heel erg mooi. Er is nu plaats voor 70 jachten, met walstroom, waterslangen en gratis Wi-Fi. Als we binnen zijn ga ik direct op zoek naar de Laundry service, die een eind verder in een community center is en niet commercieel is. Meine verzameld ondertussen alle vuile was, inclusief het beddengoed. Er heen lopend, zie ik een kapper en ik kan morgenochtend om 8.30 terecht voor knippen en een kleurtje. Het wassen gaat snel. Het zijn grote professionele machines en ik heb extra vlekken verwijderaar er bij gedaan. Een uurtje later is alles schoon en droog. Heerlijk!

Boodschappen doen, lukt niet meer en we eten de laatste restjes op. Toch maar niet uit eten, daar heb ik helemaal geen behoefte meer aan, merk ik. Het si erg warm en benauwd, maar in het bos bij LEWIS CASTLE is het koel. We hebben net een groot muziek festival gemist en ik weet niet of ik dit erg vind. Alhoewel, de kwaliteit schijn heel goed te zijn. Vorig jaar was Van Morrison hoofdgast. Daarna nog even naar de pub, gerund door een dame: Mc Neal’s pub en het wordt erg gezellig. Er komen 2 mannen, Kevin en Kelly bij ons aan tafel zitten. De een maakt al 30 jaar lobsterpotten en is al een beetje dronken. Hij wil wel over het hek klimmen vannacht om er eentje voor ons te jatten. Onze plastic pot stelt natuurlijk niet voor! De ander is net als Meine een whisky kenner en liefhebber en het is geweldig om die 2 verhalen en ervaringen te zien uitwisselen. Kevin drinkt nooit in huis, maar heeft daar wel een hele goed fles staan, die hij ooit voor een klus gekregen heeft van een tevreden klant. Eén keer in de week kijkt hij er verliefd naar. Aan het eind van de avond fluistert hij met oe dat hij Meine die fles wel wil geven, maar gelukkig komt het daar niet van. Als Meine een rondje wil geven (hij moet nu een whisky kiezen voor de beide mannen), blijkt de bar al gesloten te zijn. Het is pas 5 over 12! Voor ons wel goed, eigenlijk want anders hadden we echt dronken geworden, vrees ik. We hebben het trouwens ook over het referendum in september over de onafhankelijkheid van Schotland. Ze zijn beiden voor en vinden dat Schotland zag goed kan onderhouden alleen al door de olie en de whisky. Ze weten ook dat het niet gaat gebeuren en volgens hen komt dat doordat en zoveel Engelsen hier wonen die hun eigen belangen hebben. Zo komen veel Engelsen naar Schotland op het moment dat hun kinderen de leeftijd krijgen om te studeren. Dat is hier namelijk gratis. Je ziet hier op de huizen en vissersboten veel uitingen van het toekomstig stemgedrag, zoals een geschilderde Schotse vlag iof een sticker UK-Ok! Wij gaan het natuurlijk goed volgen straks in het najaar. Kelly is de hele avond bezig mij ervan te overtuigen dat we naar HARRIS moeten gaan. Dat is pas echte prachtig met alle witte stranden. Het is het eiland ten zuiden van LEWIS, waar we nu zijn, maar wij zijn inderdaad niet aan de wetskust geweest! De uitspraak “Go to Harris” wordt een soort mantra en bij het afscheid gaan we met die woorden uiteen.

Zaterdag 26 juli. Gezellig samen met een paar dolfijnen en zeehonden in een kleine beschutte baai. Ik moet vroeg op voor de kapper en heb wel een kleine kater. De “manageress, zoals ze zichzelf noemt in een half uurtje eerder begonnen, zodat er plek voor mij in het schema is om mijn haar te laten verven en knippen. Ondernemende en lieve dikke dame! Ze zou ook om 07.00 uur beginnen, als dat voor een klant goed uitkomt.

1,5 uur later verlaat ik de kapper en volgens mij hebben ze het prima gedaan. Eerst gaan we naar het havenkantoor om te betalen. Ook hier weer een Griek, die de naam van onze boot leuk vindt. Bij een kantoortje verder op, dat er niet uit ziet als een winkel, kan ik weer een Imray kaart kopen, nu nr. 23 van de noordoost kust van Schotland en een pilot van de Noordkust. Fijn dat dit weer gelukt is. Daarna boodschappen doen een heel eind verder op bij een grote Tesco. 182 pond later verlaten we het pand mét een karretje om alles weer naar de boot te brengen. We hadden deze keer weer veel nodig! Dan nog even koffie drinken met een taartje voor Meine en om 14.00 uur varen we uit in de regen in de richting van LOCH MHARABH, hier zo’n 6 mijl vandaan. Het regent en is weer wat vies weer. Het baaitje waar we gaan liggen is klein en intiem en we zijn weer het enige jachtje. Meine gaat vissen en Duca uitlaten. Ik werk al mijn filmpjes bij die ik gemaakt heb de laatste tijd en geef ze net als de foto’s een naam. Alle stukken aan elkaar zijn zo’n 55 minuten, maar ik moet dat natuurlijk nog editen. Dat is veel werk en ik vrees daar deze reis niet aan toe te komen, maar wie weet! Later in de avond wordt het droog en we zitten ademloos te kijken naar een paar dolfijntjes en zeehonden, die een soort privé show voor ons uitvoeren. Ze zijn aan het jagen en dartelen daarbij uitbundig.

Zondag 27 juli. The Summer Isle doen hun naam eer aan. We varen om 10.00 uur en gaan deze keer over de NORTH MINCH, weer terug naar de westkust van SCHOTLAND. Het is nog steeds somber en onderweg regent het hard. Geen wind, dus op de motor. Halverwege de 30 mijl klaart het op en even later komt de zon tevoorschijn. Meine ziet beweging in het water verder op en het blijken dolfijnen te zijn, die op ons toe komen, naast en onder de boot door duiken en dan weer snel verdwenen zijn. Prachtig, maar te snel om mijn camera te pakken. Een uurtje later komt er weer een groep aan. Nu wel een stuk of 40 en die blijven wat langer rond de boot. Het zijn deze keer behoorlijk grote en ik zit aan dek te kijken als ze met een aantal tegelijk op ons afstormen en dan onder ons door duiken schitterend! Deze keer had ik natuurlijk wel de camera met telelens in de aanslag. Hij staat op de sportstand en maakt veel opnamen achter elkaar. Van de 90 die ik zo maak, zijn er paar écht heel goed gelukt, zoals een foto van een dolfijn die opspringt en als het ware op het puntje van zijn staart staat. Ook een aantal filmpjes zijn scherp en niet al te veel bewogen. Meine en ik zeggen allebei min of meer tegelijk, dat het hier nooit saai is, ongeacht het weer en dat er altijd weer iets bijzonders gebeurt. In de volle zon komen we aan bij de SUMMER ISLES, ook weer een groep van rotsige kleine eilandjes met verschillende ankerplekken. Er ligt al een jacht als we binnen komen en later komen er 2 bij, maar het blijft stil. Ik ben zo gaan liggen, dat we naar het zuiden uitzicht hebben vanuit de baai naar het vaste land en de hoge pieken van de HIGHLANDS, sommige meer dan 1000 meter. De toppen zijn gehuld in wolken, maar tegen de avond trekt het open. We eten later op de avond de entrecote, die ik 10 dagen geleden kocht in PORTREE en vacuüm heb laten trekken, zodat het vlees nog een tijdje kan besterven en heerlijk mals wordt. Dat was dus een hele goed slager! Ook de pastei die we daar kochten en een paar dagen geleden hebben gekocht was heerlijk en gevuld met alleen maar draadjesvlees ragout. Hier leer ik van dat je pastei moet kopen bij de slager en niet bij de bakker!

Maandag 28 juli. Voor het eerst een saaie dag, of toch niet? De zon is weer weg en er is geen wind. Op de motor varen we uit om 11.00 uur voor een tocht van zo’n 30 mijl richting het noorden. Het is bewolkt, af en toe miezert het en een aantal keren denken we dat er wind genoeg is om te zeilen, maar dat is niet zo. We zijn van plan om naar LOCH A CHAIRN te varen, maar op de foto zien we dat er een brug is, die hoog genoeg is, maar dus ook wegen en bebouwing. Op het laatste moment varen we vlakbij en iets ten noorden er van LOCH SHARK in. Hier ligt een rotsje in het midden van de ingang en de doorgang is zeer smal. Meine staat voorop en geleidt me naar binnen. Het baaitje is bijna helemaal rond en voor het grootste gedeelte omringd door bos. Als Meine Duca gaat uitlaten, komt hij terug met een afgekloven stuk hertenpoot. Helaas lag er geen gewei bij de resten. Het geweldige uitzicht dat je hier hebt op de QUINAG, een berg van zo’n 900 meter, hebben wij helaas niet aangezien hij de gehele tijd dat we hier liggen in de wolken zit.

Dinsdag 29 juli. Bakken vol met vissen. De oceaan raakt leeg. Somber weer maar er is wel wind eindelijk. Vannacht om een uur of 04.00 uur werd ik wakker van de wind die eindelijk begon. Het wordt uiteindelijk een stevige wind kracht 5-6, maar we varen ruim aan de wind en het is heerlijk. Af en toe laat de zon zich even zien. We gaan nu rechtstreeks naar KINLOCHVERBIE, omdat we eindelijk mobiel contact hebben gehad met Caroline en Gert en zij daar morgen kunnen zijn. Zij hebben net 4 dagen gewandeld in de omgeving van CAPE WRATH en of zij of wij hadden geen bereik. Gelukkig lukt het om contact te hebben. Overigens zou ik er wel op vertrouwd hebben, dat ze sowieso naar de haven waren gekomen, omdat onze afspraak duidelijk was: wij zijn 29, 30 of 31 juli daar in de haven. Caroline bevestigt later, dat ze dat inderdaad van plan waren, ook al zouden we geen mobiel contact gehad hebben. Leuk dat ze komen en ik hoop dat ze ook willen mee varen. We varen eerst langs de vuurtoren van CAPE STOER en vervolgens langs het hoge los staande rots, die THE OLD MAN OF STOER, genoemd wordt, ook weer zo’n mijlpaal die je in vele pilots tegen komt. Daarna langs het eiland HANDA en vervolgens gaat het begeleid door de zon LOCH INCHARD in. Aan bakboord ligt een rif en met de zon en het spattende blauwe water is het een schitterend gezicht. Om 14.00 meren we aan de ponton aan. Lekker vroeg en alle tijd om water te tanken en nog wat boodschapjes te doen. Het is wel weer vies weer geworden met regenbuien en een hardere wind. Dit plaatsje was vroeger een hele drukke vissershaven waar wel 60-70 schepen lagen die visten op de ATLANTISCHE OCEAAN. Een tijdje geleden is dat helemaal ingestort en er komen nu nog maar 2-3 grote vissersschepen. Hier is nog wel een veiling voor en als ik later in de grote koel loods wandel, wordt ik bijna onpasselijk van de grote hoeveelheid vis, die hier in grote bakken met ijs ligt. Als één schip als zoveel binnen haalt is het niet moeilijk je te realiseren dat de zee nog steeds wordt leeg gevist.

Woensdag 30 juli. Caroline en Gert aan boord. Om 09.00 uur komt de bus aan uit DURNESS en stappen Caroline en Gert uit. Wat ontzettend leuk dat ze er zijn. Ik heb zelfs even tranen in de ogen, omdat dit de eerste keer is sinds 3 maanden, dat we contact hebben met thuis en alles dat er bij hoort. Het waait hard vandaag en het is vies weer met heel veel regen, dus we besluiten niet direct te gaan varen, ook om hen de gelegenheid te geven een beetje “in te slingeren”. Ze hebben vanaf de kaap gezien hoe ruig het kan zijn rondom CAPE WRATH en ook ikzelf hoef niet direct in hele hoge golven de kaap te ronden. In plaats daarvan gaan we wandelen naar een prachtig wit strand OLD SHORE MOOR en ook al worden we doornat, het is een prachtige wandeling.

Daarna gaan we voor anker aan het einde van de Loch en we praten lekker bij. Caroline vertelt hoe ze ons aan het volgen was op de blog en het plan kregen om naar IERLAND te gaan. Gelukkig lezen ze wat later dat we inmiddels SCHOTLAND zijn en ze dachten even dat ze “de boot gemist hadden”. Ze hebben nu een kleine week gewandeld vanaf FORT WILLIAMS naar CAPE WRATH. Daarna hebben ze gekampeerd in DURNESS aan de noordkust en gelukkig heel mooi weer gehad.

Donderdag 31 juli. Cape Wrath, een keerpunt op onze reis. Vandaag ziet het er beter uit, dus we varen om 09.30 uit om de kaap te gaan ronden. Voor Meine en mijzelf is dit wel een soort keerpunt, want vanaf hier begint onze terugreis. Die gaan we nog wel een beetje rekken met een aantal dagen op de ORKNEYS, hoop ik, maar uiteindelijke zou het mooi zijn om 24 augustus weer in NEDERLAND te zijn! Het is erg leuk, dat we dit beleven in gezelschap van goede vrienden! Ik ben erg blij, dat we toch helemaal rondom gaan en niet door het kanaal. Hopelijk gaan we het qua tijd allemaal redden, maar we hebben nog wel even. Als het weer nu maar mee werkt! Tijdens het zeilen is er eigenlijk te weinig wind (Windkracht 2), dus we moeten veel motoren. Hierdoor wordt het toch nog wel wat onstuimig en de boot rolt behoorlijk. Als een grap zeg ik op een gegeven moment, dat ik om 15.00 uur de dolfijnen heb besteld en inderdaad om 15.10 komen ze langs. Erg leuk voor C&G, dat ze dit nu ook meemaken! Caroline is wel onder de indruk, dat ik zelfs afspraken met dolfijnen kan maken! Om 17.45 varen we LOCH ERIBOLL binnen, een diep Loch, zowel qua water diepgang (120 meter) als landinwaarts. Zodra we wat verder zijn, wordt het direct rustig en vinden we een mooie ankerplek in de luwte en bij een strandje. Meine en Gert gaan in het bootje direct vissen vangen en komen terug met 4 makrelen. Ondertussen heb ik op de Cobb een pittig gemarineerde kip van 1,9 kg gelegd en na 1,5 uur is deze heerlijk gaar. We eten lekker buiten en kunnen we met een drankje er bij lang nagenieten van het rustige weer.

Vrijdag 1 augustus. Het visquotem net niet gehaald. Het waait hard en er is veel wind, dus we blijven hier vandaag liggen. We “sturen” de mannen er op uit om weer 8 makrelen te vangen. Een tijdje later komen we terug met “slechts” 6 makrelen! Toch jammer! In de middag wandelen en scharrelen we wat aan de wal. We zoeken mosselen, maar die zijn hier niet. Meine maakt nog een praatje met een Nederlander, die de kust van Engeland langs aan het fietsen is. Vervolgens gaan in een aantal fases alle 10 de makrelen op de Cobb en eten we die binnen op. Wat we overhouden, bewaren we voor later.

Zaterdag 2 augustus. 11 uur lang ruig varen. Vandaag schijnt de zon en na het zwemmen, varen we uit om 11.00 uur. Het is een heel eind en de koers is krap, maar het grootste deel van de dag kunnen we zeilen. We gaan naar SCRABSTER, omdat HOY/ORKNEYS, met deze wind niet te bezeilen valt. Ook vandaag komen er dolfijnen langs! Gert en ik sturen afwisselend en het is best intensief om de gehele tijd te staan. Bovendien is het koud. Om 20.15 uur komen we aan in de haven en varen we naar de ponton. Daar “krijgen we op ons kop” van de havenmeester dat we niet eerst hebben opgeroepen op kanaal 12. We kunnen hier niet blijven liggen en worden naar de kade verwezen. Na een uur bezig te zijn met lange lijnen en kruislijnen, vanwege het verval van 2,5 meter liggen we uit eindelijk prima. Ondertussen hebben Caroline en ik snelle en heerlijke maaltijd uit hun rugzak klaar gemaakt en we eten rond 22.00 uur. Daarna snel naar bed, want we zijn best moe. SCRABSTER bij nacht levert overigens wel mooie industriële foto’s op.

Zondag 3 augustus. Schitterend zeilen in zon en zeemist. Vannacht gierde de wind en regende het af en toe behoorlijk, maar als we opstaan, klaart het snel op. Heerlijk weer even die zon. We gaan allemaal douchen in de yachtclub van de haven, waar we een sleutel van krijgen. We lagen trouwens heel rustig vannacht, wand de wind hield ons van de kade af. We varen uit om 11.00 richting eiland HOY van de ORKNEYS. We komen waarschijnlijk precies rond slack aan, hebben we uitgekiend, dus dat zal weinig stroming geven hopelijk. Die kan daar heel sterk zijn! Het wordt een [prachtige tocht. Mooie ruime wind, zon en af en toe wat laag hangende bewolking, waardoor het lijkt dat we even in de mist varen. Als het eiland opdoemt, blijkt het een van de mooie kusten te zijn, die we tot nu toe gezien hebben. Prachtige stenen en zon op de groene heuvels. Dit is één van hoogste eilanden van de ORKNEYS en de OLD MAN OF HOY, is een begrip. 135 meter hoog staat de smalle hoge rots voor de kust. Ooit is er een stuk grond ingestort, waardoor deze los kwam te staan. We komen om 16.00 aan in STROMNESS, en gaan naar de Marina. Inderdaad hadden we geen stroom tegen, dus alles ging heel eenvoudig. Caroline en Gert nodigen ons uit om te gaan eten in het THE sTROMNESS HOTEL, (ooit genaamd Mackay Stromness hotel) en het blijkt een heel gezellige plek met heerlijk eten. De whisky toe nemen we aan boord.

Maandag 4 augustus. Weer met zijn drietjes. C&G zijn druk doende om al hun spullen weer te verzamelen, want zo straks gaan ze van boord, om hier nog een dag te wandelen en vervolgens naar huis te vliegen via EDINBURGH. Even is er nog paniek omdat 1 van de slaapzakken over boord rolt en gezonken lijkt, maar gelukkig dobbert het pakketjes nog onder de steiger. We nemen afscheid en laten iemand van ons vieren een foto maken. Wat was het leuk en gezellig en wat een mooie gesprekken hebben we gevoerd. Ik ben heel blij dat ze in deze korte tijd veel verschillende dingen hebben mee gemaakt en een indruk van ons bestaan een boord hebben gekregen. Het zeilen gisteren in de zon was echt een toetje.

Als ze van boord zijn, doe ik nog een wasje in de machine (snel, goedkoop en écht schoon deze keer). Ik werk ook dit verslag en de foto’s bij. Zo straks varen we uit naar een mooie baai. De weersvoorspelling is eindelijke weer eens goed, de barometer straat op 1005 en gaat vooruit. Het plan is om nog een paar dagen hier op de ORKNEYS te blijven en dan in één keer van een noordelijk eiland naar WICK te varen aan de noord oostkust van SCHOTLAND.

3 gedachtes over “Maandag 4 augustus. STROMNESS (ORNEYS) (58°57’891N/003°17’750W): 25 juli t/m 4 augustus. Logstand 10983-11209: 226 mijl in deze periode. 2365 mijl totaal gevaren!

1. Dat is inderdaad wel een beetje om weemoedig van te worden: de terugreis aanvangen. Maar wat is alles wat jullie zien en meemaken weer prachtig! Blijf genieten!

2. Genieten blijven we! vandaag zwerven we over de Orkneys met prachtig weer en mooie wind. Plan is om donderdag dan ook echt richting zuid te gaan: Wick. Groetjes M&M

3. Gert en ik zijn weer thuis. Het was fantastisch om een paar dagen van de zeilreis van M&M mee te maken. Leuk om hen beiden zo in hun element te zien! Overigens deed Duca het ook niet slecht…..