Comments 7 Standaard

Vandaag is het vrijdag 11 juli en we liggen ter reparatie in Ardfern. Waarschijnlijk gaat alles vandaag wel opgelost worden en kunnen we aan het eind van de middag weer een mooie ankerplek zoeken! we zijn nu echt in Schotland en dat betekent weinig internet en zelfs weinig telefoonmogelijkheden! Dus waarschijnlijk zal het wel weer even duren voor ik me weer meld!

Maandag 7 juli. Varen zonder dieptemeter geeft een beetje stress, maar gelukkig een super professionele fellow-yachtsman.
Mooi weer en weer eens lekker douchen en naar een echte wc. Voor landrotten een vanzelfsprekendheid, maar niet voor ons. Met name het doorpompen iedere keer van de wc kost veel inspanning. Het gaat vaak stroef en we overwegen om toch maar eens te investeren in een elektrische pomp. Over elektriciteit gesproken, we hebben veel gedoe met onze walstroom oplader. We hebben al heel lang niet aan de walstroom gelegen en nu lijkt het alsof de stroom kabel van de wal de elektriciteit uit ons zuigt i.p.v. Andersom. Onze eerste klus is het vinden van onze acculader. Waar zit die ook al weer. Meine zoekt overal op logische plaatsen en uiteindelijk blijkt het achter da wand onder de kaartentafel te zitten. Dus de kaartentafel weghalen en een wandje demonteren. Inmiddels heeft meine eeuw in Heeg gebeld voor advies. Naar de zekering hebben we natuurlijk al gekeken en voor de zekerheid vervangen. Het lijkt er op dat het helemaal niet werken en onze accu’s lopen leeg. Gelukkig hebben we een aparte voor de motor, dus starten kan altijd. Omdat hier geen oplossing te vinden is, besluiten wel te gaan varen. Het is mooi weer en hier kan het probleem toch niet opgelost worden. We vertrekken om 15.00 uur richting RATHLIN ISLAND, zo’n 17 mijl verder op. In het begin hebben we veel last van de grote swells oceaan. Zelfs meine wordt beetje zeeziek. Aan dit strand komt a.h.w. De gehele Atlantische oceaan binnen en daarom is het ook zo populair voor surfers. We zeilen wel heel lekker ruime wind. Eerst langs THE SKERRIES, rotsen net onder de lust en vervolgens langs BENBANE HEAD, al weer een prachtige kust. Vanaf hier gaat her wat meer aan de wind en dus rustiger. Wel moet de gehele tijd de motor bij blijven staan. Ondertussen lopen onze accu’s steeds verder leeg. De motor laadt blijkbaar ook niet op via de acculader. Het wordt zo erg, dat we rond de 5 ampère, de instrumenten verliezen. Ze gaan een voor een uit en zelfs de diepte meter. Niet zo leuk hier in deze wateren! Gelukkig weten we via punten die we altijd m de zoveel tijd op de kaart zetten, waar we zitten. Richting de baai van RATHLIN, kunnen we steeds verder oploeven, zoals we al vaker hebben gehad langs deze kusten. Na een tijdje doet in ieder geval de dieptemeter het weer. De gps blijft uit. We hebben trouwens alles wat stroom trekt uit gezet, zoals de koelkast.
We komen aan om 21.00 uur in de baai van RATHLIN, en leggen aan de ponton aan. Onderweg is onze dieptemeter het toch weer gaan doen, maar de accu’s zijn helemaal leeg. Ze geven nog zo’n 5-7 Volt aan, i.p.v. de gebruikelijke 12-13! We moeten zo snel mogelijk in ARDFERN zien te komen, want daar is een goed en grote Marina met alle reparatie faciliteiten. Ik heb ze gebeld en we kunnen komen zodra het lukt. Naast ons ligt een Engelsman, die leen aan het varen is, Richard, die woont op THE ISLE OF MAN. Ik vertel hem van ons probleem en hij biedt aan even te kunnen kijken. Hij heeft allerlei apparatuur aan boord. Hij blijkt chemisch technoloog te zijn en als hobby een radioamateur, dus hij weet van wanten. Hij is hier nu omdat er vanavond een radio-contest op het eiland is. MARCONI heeft eind 19e eeuw hier zijn eerste experiment gedaan met het seinen van radiogolven van hier naar BALLYCASTLE, aan de overkant van de sound op het vasteland. Richard komt aan boord en 2 uur later heeft hij onze accu’s weer tot leven gebracht door ze op te laden via zijn eigen oplader en de boten met een snoer te verbinden. Ik heb er geen verstand van, maar zie wel dat het goed gaat. Met behulp van een heel dun draadje en een lampje als weerstand ertussen is hij bezig. Waltstroom werkt nu niet en we kunnen dus niet opladen via dat systeem. Morgenochtend zal hij daarmee aan de slag gaan. Het is duidelijk dat hij het leuk vindt zo’n technische uitdaging!
Dinsdag 8 juli. Schotland, here we are at last! Toch nog een beetje uitslapen tot 8.30. We zijn beiden moe en gisteravond was het 23.45 voordat we uiteindelijk in bed lagen. Richard is al wakker en na het ontbijt gaat hij verder. De accu’s hebben het goed gehouden vannacht. Tijdens het vervolg van het opladen, kan ik nu ook weer de koeling aanzetten, onze grootste stroomtrekker! Gelukkig zal ons eten niet bederven. Om toch in staat te zijn op te laden, direct via de motor maakt hij twee draadjes, verbonden met een stekker die we aan en uit elkaar kunnen trekken. Als de motor aan is kunnen we op deze manier opladen, zonder onze officiële oplader, die het nu niet lijkt te doen, te gebruiken. We moeten wel opletten, dat we het uit zetten als de motor niet aan is, want dan zouden we onze start accu leeg kunnen trekken. Rond een uur of 12.00 is alles opgelost en we geven als dank een fles wijn, wat hij heel leuk vindt. Daarna gaan we nog even koffie drinken. Hij heeft nog wel mooie verhalen. Zo heeft hij een eigen lobsterpot, die hij een nacht overboord hangt, met een blikje kattenvoer met 2 gaatjes er in. Dit is genoeg om de kreeften aan te trekken! Ook hijst hij regelmatig zijn Wi-Fi apparaatje in een plastic fles in de mast, om signaal op te kunnen vangen. Een mooie tip, want we komen later in een gebied waar dit steeds lastiger.
We varen uit met een geruster hart om 12.30 uur en het wordt een prachtige zeildag. Gelukkig kunnen we genieten ook als zijn onze technische problemen nog niet opgelost. Vandaag steken we over naar SCHOTLAND en kruisen de volledig lege Traffic Lane bij de NORTH CHANNEL. We zijn op tijd vertrokken en hebben stroom mee en er staat goede wind, meer dan verwacht. We zeilen een heel stuk langs de MULL OF KINTYRE. Om 20.00 uur komen we aan in de baai van GIGHA en alle 14 moorings zijn bezet! We hebben het al weken niet zo druk met jachten gezien en is duidelijk dat de vakanties begonnen zijn. De baai is echter groot genoeg en we gaan voor anker. Meine laat Duca uit en ik blijf lekker aan boord.
Woensdag 9 juli. Een groene boei houd je toch aan stuurboord? Weer even over boord, ook al is het koud en dan naar de wal om het eiland te bekijken. We bezoeken de tuin van ACHAMORE HOUSE, want als je in Engeland bent, moet je op zijn minst één keer een tuin bezocht hebben. Het schijnt heel bijzonder te zijn, ook vanwege het speciale micro klimaat hier op het eiland, maar wij hebben te weinig verstand van tuinen om dit te kunnen herkennen. Op weg er naar toe worden we trouwens door heel veel vliegen belaagd. Gelukkig steken ze niet. Om 12.30 lekker weer zeilen! De wind is tegen, maar we komen een heel eind. Om 13.30 uur ben ik even heel boos op Meine. Ik zit binnen en als ik naar buiten kom, zie ik dat hij een groene boei aan bakboord passeert! Ja, dat kan best hier, want het is overal 25 meter, zegt hij! Echter, als hier boeien staan, betekenen ze ook wat. In dit geval een rots onder water, die we, zie ik op de GPS rakelings op 60 meter afstand gepasseerd zijn. Verder gaat het prima en we steken met de motor bij om niet te veel hoogte te verliezen recht de SOUND OF JURA over tot vlak bij een kleine vuurtoren. Vervolgens kunnen we in één slag naar LOCH NA CILLE varen. Een stuk voor de ingang, staat sterke stroming en we hebben 4 knopen tegen. Het water is hier ook onrustig, maar dat wisten we van te voren. Met deze wind zeilen we er gemakkelijk tegen in. Het is een prachtige baai en er ligt maar 1 jachtje.
Donderdag 10 juli. En nu niet gaan haasten! Vandaag varen we een kort stukje op de motor naar ARDFERN, voor onze reparaties. Er staat geen wind vandaar. Her is een prachtige tocht. De groene heuvels bestaan uit vele kleurschakeringen en het is echt schitterend. Dit is het SCHOTLAND, zoals we het verwachten! Bij de ingang van LOCH CRAIGNISH wil Meine nog even vissen en binnen een uur hebben we weer 4 makrelen om te BBQén! Zo gemakkelijk gaat dat hier. De baai eindigt bij de Marina, waar onze reparaties zullen plaatsvinden. Als je dan ergens moet liggen voor reparaties, is dit wel een prachtige plek. We zijn er al om 15.00 uur, dus kunnen al e.e.a. doen. Er wordt naar de Zodiac gekeken, maar het lek is blijkt in de avond nog niet gevonden. Wel kunnen we hier 2 nieuw dolhouders kopen die veel sterker zijn dan de plastic oude modellen. Verder kan ik de ontbrekende kaarten kopen ook nog 2 pilots. Aan boord gekomen, denkt Meine dat ik al besloten heb, dat we Noord om Schotland heen zullen varen, maar dat is niet zo. Dat is ons verschil in karakter. Ik ben meer extrovert en uit ieder idee, dat ik heb en Meine is meer introvert en denkt dat mijn uitingen ook al direct definitief zijn. Goed dus om het over te hebben, want we zeiden beiden toe aan een aantal dagen zo maar ergens zijn. We weten nu dat we hier zeker in de komende jaren nog wel terug willen komen en we willen niet de fout maken zoals in 2012 in NOORWEGEN, dat we in tijdnood komen. We gaan dus goed kijken hoe we de komende 3 weken hier in SCHOTLAND willen invullen en dat kan betekenen dat terug gaan via het CALLEDONINAL CANAL! Na de visjes nog even naar de pub en we raken aan de praat met een gezin met 3 dochters. De 2 kleinsten zijn helemaal verrukt van Duca en als we gezamenlijk terug lopen naar de haven, mogen ze om beurten de lijn vasthouden.

7 gedachtes over “Vrijdag 11 juli. ARDFERN LOCH CRAIGNISH (SCHOTLAND) (56°10’96N/05°31’7W): 7 juli t/m 10 juli. Logstand 10594-10704: 110 mijl in deze periode. 1844 mijl totaal gevaren!

1. Wij voeren 18 jaar geleden door het Caledonian Canal en dat was mooi. Vervolgens Oban, Fort William en Loch Ness door gekruist. Erg mooie tocht al was mijn vrouw wel heel erg ziek in het stukje tussen Fort William en Oban. In Oban heerlijke malt whiskey. Als je de brouwerij inloopt wordt je al dronken van de alcohol dampen. Veel plezier nog en leuk jullie verhalen te lezen. Belangrijkste nieuws hier is dat onze zoon toch over is en dus niet van school hoeft. Een hele opluchting ja. We gaan nu samen de open Italiaanse Kampioenschappen in de Star zeilen op het Lago di Como, erg veel zin in! Behouden vaart, Hein

2. Hoi Marianne en Meine,
    Wat een heerlijke tocht, een plezier om te lezen. Heel goed dat jullie niet alleen maar jagen en ook de gelegenheid nemen om “echt” te landen en ter plekke het hier en nu van jullie bestemming te beleven. Goede vaart, Marja

• Hoi Marja, ja we jagen niet meer, maar denken er wel over om toch via het Noorden en via Orkneys te gaan. Terug naar kanaal is nu ongeveer net zo lang! Hoe Noordelijker, hoe leger en daar houden we van! weerberichten zijn ook goed! Hopelijk vanavond weer een bijgewerkt verslag op het blog. Hangt een beetje af van se plek waar we liggen. Liefs M&M

3. He Marianne en Meine,
    We hebben jullie zeilavontuur met veel plezier gelezen!!!
    Gert is ook eens op Tory geweest en was ook zo onder de indruk van dit eiland.
    Wij hebben nu vakantie! Door omstandigheden nog geen plannen gemaakt. Wij denken over Schotland en een mogelijke ontmoeting met jullie. Zie mail hierover…..
    Liefs, Gert en Caroline

4. Lieve Marianne en Meine, wat een mooie foto’s. Je kunt hierdoor een klein beetje meegenieten van al het moois dat jullie omringd. Stoere hond trouwens!
    Groeten van Folke, liefs Carolien x

• Hi Carolien, ja Duca is zo stoer dat ze door alle wind en golven heen slaapt. Ben zo blij dat ze niet zeeziek wordt! Groetjes!!