Comments 3 Standaard

De wind giert buiten en het regent hard. Het is nu 10.30 uur en we liggen aan de steiger van Buckler’s Hard Yacht Harbour. Vannacht hebben we voor 20 pond aan de mooring gelegen een paar honderd meter hier vandaan. Een uurtje geleden wilden we uitvaren, maar de bocht uitkomend in de rivier, kreeg ik 26 knopen wind voor de kiezen en begon het te regenen. Gelukkig was Meine het direct me eens dat dit geen weer is om te gaan varen. Terug dus naar deze steiger waar we water hebben getankt en van waaruit we Duca hebben uitgelaten. Ze ging in het bos trouwens direct achter een konijn aan, maar luisterde wel toen ik haar riep. Misschien dat we in de loop van de dag nog uitvaren als het weer wat beter wordt. Moedig zijn, houdt ook soms in om terug te keren en je plan op te geven. We liggen weer even aan de walstroom, waardoor ik wat gemakkelijker de laptop oplaad en dit verslag kan bijwerken.

We zijn overigens al een tijdje op het westelijk halfrond, vandaag hier boven de W i.p.v. de O. Dit is voor ons voor het eerst in ons varende bestaan. We zijn dus de nulmeridiaan gekruist een paar dagen geleden. Bij GREENWICH dus, dat ergens aan de THAMES ligt. Aangezien de regen is gestopt besluiten we een wandelingetje te maken. Later volgt het verslag vanaf 15 mei. Hieronder 13 en 14 mei: de oversteek met de Ithaka: Meine, Reyer, Bert en Jeroen. En met de Stenaline: Marianne en Duca.

Dinsdag 13 mei IJmuiden. “In een geweldige conditie naar de overkant” Gisteravond hebben we tot een uur of 1.30 uur buiten in de kuip gezeten. Een prachtige nacht met volle maan en enorm gezellig met zijn vijven. Meine hield palaver en praatte de bemanning bij over de tocht, de veiligheidsmaatregelen en de taakverdeling. Eerder op de avond hebben we met zijn allen gegeven in het strandpaviljoen, waar we deze week zo’n beetje vaste gasten zijn geworden. Annemarie maakt een leuke foto van ons die ze direct naar me whats-apt. Ze vindt het ook leuk om mijn blog te lezen en dat via Facebook de wereld in te gooien. De bezoekers van het paviljoen, zijn ook vaak zeilers en misschien geïnteresseerd! Prima, ik ben er inmiddels aan gewend dat ik mezelf nu overal kan tegenkomen en dat mijn blog open is. Ik zal wel een klein beetje rekening houden met wat ik er op zet. Het palaver ging paradoxaal genoeg over het belang van in goede conditie zijn i.v.m. mogelijke zeeziekte. Ondertussen dronken we het ene na het andere borreltje, o.m. een vondst van Meine het “Maikäferflugbenzin”, 45% en in Duitsland als medicijn bij de apotheek te verkrijgen. Ik houd het bij “Schelvispekel”, slechts 35%. Dat drankje is bij ons aan boord populier. Ik dronk het voor het eerst in Rotterdam in de kroeg van Melief Bender, toen ik nog op de Pedagogische Academie zat. Een paar jaar geleden ontdekten we het weer bij Brakenboer in Medemblik en sindsdien zijn we vaste klant bij de Gall&Gall in Wijk, die wel 6 flessen per jaar verkoopt. Gelukkig blijft het in het niet officiële assortiment. De mannen zijn al om 06.00 uur op, hoor ik, maar zitten stil in de kuip. Meine en ik staan om 7.30 op. Het vertrek is gepland om 9.00 uur. Het is mooi weer en de vooruitzichten zijn goed. Als de mannen terugkomen van de sanitaire voorziening, brengen ze Rainier mee, die komt vertellen dat de Volvo Ocean Team Brunel straks om 9.00 uur binnenkomt i.p.v. morgen. Dat lijkt me interessant. We ontbijten nog even en voor de nacht heeft Meine gisteravond bij de Chinees e.e.a. gemakkelijk op te warmen eten gekocht. 4 dagen later eten we er nog van.

Om 9.00 uur zwaai ik de Ithaka uit en zie ik Team Brunel vanaf de pier binnenvaren, verwelkomd door bootje van de haven en een grote blusboot die hoge fonteinen spuit. Vanaf de wal fotografeer ik Ithaka en TM tezamen. Ik loop ook nog de gehele pier af om nog even verder uit te zwaaien, maar dat heeft geen zin. De pier is lang en de Ithaka verdwijnt uit het zicht voor ik aan het einde ben. Terug in de haven “lift ik mee” met een groep schoolkinderen en ga aan boord van de racer. Interessant om de Spartaanse condities te zien en hoe het schip echt alleen het hoognodige aan boord heeft. Zelfs naar de wc gaan doet met publiekelijk.

Aantekeningen Meine oversteek: 9.45 uur. Koers 267◦. Wind NW 4. Rond 11.45 uur een oproep via marifoon omdat we een gebied met windmolens naderden, waar we niet in mochten. Rond 12.20 koers verlegd naar 260◦. Vanaf 13.10 tot 19.30 ieder uur positie in kaart gezet. 20.20 uur koers 10◦ verlegd. Wind draait van NW naar W. rond 02.00 uur loopt de snelheid terug naar 2-2,5 knopen. Vanaf 04.15 motor er bij. Het grootzeil als steunzeil en de motor er bij. 10.30 bij de boei N-Shipwash. 14.00 SHOTLEY MARINE HARWICH. Weer helder met onderweg een prachtige volle maan en dus goed zicht. Bert die zonder paspoort is mee gegaan is niet gecontroleerd.

Om een uur of 10.00 ga ik met de auto van Bert richting Langbroek, om daar nog een nachtje te slapen, alvorens ik met de Stenaline over vaar. Ik bel Karel even om te horen of ze in ons huis zijn. Dat is inderdaad het geval en hij had al in mijn blog gelezen dat ik naar huis zou komen. Ik voel me wel een beetje vreemd om nu na 2 weken weer even naar huis te gaan. Voordat ik naar huis ga, rij ik eerst even naar WIJK voor 2 flessen Schelvispekel. De buren zijn verbaasd als ze me zien. Met de hevige regen vorige week hebben we ook weer een overstroming gehad in de schuur. Niet zo erg als in het najaar, maar als we terug zijn moeten we echt een afwatering maken. dat is er voor ons vertrek niet meer van gekomen. Goed in ieder geval dat we geen vaste vloerbedekking meer hebben in het kantoortje. Met Karel en Toos is het heel gezellig en we eten in het zonnetje aan de glazen ronde tafel. Leuk ook dat ik hen nu ook beter leer kennen. De andere keren dat ze hier waren, was ik aan het werk, vandaar.

Woensdag 14 mei Langbroek- Harwich. “In een geweldige conditie naar de overkant”. Ik slaap heerlijk in het logeerbed en besluit toch nog een paar extra privé dingen op te ruimen, zoals de laptop van Meine. Toos zal, nadat ze deze bekeken heeft ook mijn fotoboeken opruimen en mijn “dure” porselein wegbergen. Rond een uur of 1100 rij ik naar Hoek van Holland. Vlak voordat ik weg rij even een kleine aanvaring met onze buurvrouw, die even kost meldde dat ze binnenkort de schutting ging vernieuwen. Resoluut geef ik aan dat ze zal moeten wachten tot september. Voor ik het weet, ben ik weer 10 cm kwijt. Ze sputtert tegen dat ze niet wist dat we nu al weg gaan, ondanks de uitnodiging die ze een maand geleden heeft gekregen voor ons afscheidsfeestje. Ik beëindig het gesprek door weg te lopen en aan te geven dat als ze voor onze terugkeer er iets aan doet, ze in de problemen komt. Ik meld het Karel en Toos, met de vraag of de dit ook even willen doorgeven aan onze andere buren. Van dit soort ontmoetingen word ik toch altijd een beetje bibberig, omdat je voordat je het weet ruzie hebt. Ook vanwege het feit dat ik hier thuis ben en Meine op zee en geen contactmogelijkheden. Als ik op de doorgaande weg naar Bunnik ben, besluit ik even te stoppen op de P-plaats of ik alles bij me heb. Ik check ook even sms en zie net heeft Meine gemeld dat ze in de buurt van zijn van de N-Shipwash boei, de ingang van de vaargeul langs de zandbanken naar Harwich. Zo’n berichtje lucht toch wel op.

Rond een uur of 12.00 kom ik aan in Hoek van Holland. The Hook, zeggen de Engelsen. Ik word verwacht en men weet ook dat ik eigenlijk eerder zou komen. Aardige dame die de gegevens van Duca checkt en een fax opstuurt naar de autoriteiten in Engeland, dat alles met het hondje in orde is en dat ze dus “geïmporteerd” mag worden. De reis is zeer comfortabel, bijna niemand aan boord. Hier en daar een praatje. Duca een paar keer bezoeken in haar kennel. De klok een uur terug gezet en na 7 uur varen we Harwich binnen. Met Meine ge-sms’t hoe ik naar de overkant kan komen. Hij geeft aan dat ze met de boot naar HALF PENNY PIER komen, aangezien de voetgangersferrry maar tot 1800 uur vaart. Ik door de douane. Geen hondencontrole omdat men weet dat de Stenaline alleen beesten mee neemt als alles in orde is. Ik moet nu een taxi zien te vinden aangezien het 45 minuten lopen is dwars over een industrieterrein. Eerst raak ik verzeild in een enorme groep Indiërs die blijkbaar een uitje hebben. Het lijkt een gehele familie en ik kom ze steeds tegen in de lift: “You again”? Uiteindelijk een taxi gebeld en die is er binnen 5 minuten. 10 minuten later ben ik aan de steiger. Het wordt al donker. Bert en Jeroen zijn even in de pub en ik drink een wijntje met ze. Meine en Reyer blijven aan boord. In het donker varen we terug naar de Marina. Ik heb nog niet gegeten en Bert warmt liefdevol de Chinese maaltijd voor me op. We drinken nog een drankje en maken het uiteindelijk toch nog laat, rond 00.30 uur.  De volgende dag nemen de mannen om 07.00 uur een taxi naar de overkant om de boot van 09.00 uur te halen. Meine gaat even bijslapen en maak een prachtige wandeling met Duca.

Hieronder een foto van IJmuiden bij nacht.

h.Afbeelding

3 gedachtes over “Vrijdag 23 mei 2014; BEAULIEU RIVER (50°48’057N/001°25’316W): periode 13 mei en 14 mei Logstand 8971-9105

1. Beste Marianne & Meine,
    Mooi dat alles zo goed is verlopen en het betere (zeil) weer is onderweg.
    Wij vertrekken vrijdag van Den Helder om via de River Orwell de Pin Mill aan te doen.
    Nog een fijne reis en veel plezier.

Met hartelijke groeten,

Tjeerd Jan Nijboer (z.s. Entertainer)

• leuk je berichtje. wij varen nu overigens in de miezer en met bijna geen wind richt Salcombe, een heel stuk al weer naar het westen.
      ik ben mijn verslag aan het bijwerken en in stukken om mijn blog aan het zetten. er volgt dus nog veen te lezen vandaag. groetjes en jullie ook een fijne vakantie!

2. We waren opgelucht om, na enkele dagen stilte, van jullie te horen en dat de oversteek goed is verlopen. Wees niette ambitieus in het nemen van de komende projecten.

Het was trouwens leuk, om jullie vrienden en buren te ontmoeten en Joost en Daan met hun vrouwen en kinderen weer te zien.